Representing Women in the Struggle for Socialism: Alexandra Kollontai and Lydia Chukovskaia as Alternatives to Socialist Realism
Main Article Content
Abstract
სტატიაში განხილულია ქალ ავტორთა პოსტრევოლუციური, დისიდენტური მხატვრული ტექსტები. სოციალისტურ რეალიზმის მეინსტრიმულობის პირობებში, ლიტერატურასა და ხელოვნებაში ქალი პროტაგონისტების გავრცელება მჭიდროდ იყო დაკავშირებული სტალინის კულტის პოპულარიზაციასთან: ქალები ქმნიდნენ „სიყვარულის, პატივისცემისა და მორჩილების“ იდეალურ დამოკიდებულებას. მაგრამ ზოგიერთი მათგანი, დისიდენტი მწერალი ქალები, ეჭვქვეშ აყენებდნენ ამ ნორმებს. ალექსანდრა კოლონტაიმ, რა თქმა უნდა, თავისი რომანები და მოთხრობები მანამდე დაწერა, ვიდრე სოციალისტური რეალიზმი ერთადერთ სამწერლობო გზად განიხილებოდა. მისი კრებული „მუშა ფუტკრების სიყვარული“, განსაკუთრებით კი რომანი „ვასილისა მალიგინა“, სხვა არაფერი იყო, თუ არა ტიპური სოციალისტური რეალიზმის რომანი. გენდერისა და კლასის ურთიერთკავშირის განხილვით, კლასობრივ სოლიდარობაზე და არა პარტიის სიბრძნეზე ფოკუსირებით, სოციალისტური მშენებლობის პირობებში სექსუალური განთავისუფლების მნიშვნელობის კვლევით, კოლონტაიმ გააკრი-ტიკა ის, რის წარმოშობასაც იგი ჭვრეტდა, ახალ იერარქიის პორობებში და, ასევე, დაუპირისპირდა პატრიარქალური ნორმების ხელახალ წამოწევას, თუნდაც ისეთი რბილი ფორმით, როგორიც ის იყო 1920-იანი წლების შუა ხანებში, 1930-იან წლებთან შედარებით.
ლიდია ჩუკოვსკაიას „სოფია პეტროვნა“ რომანის ფორმითაა დაწერილი, 1939-40 წლებში, და აღწერილია ქალის მიერ ტერორის გამოცდილება. სოფია და ნატაშა წარმოადგენს ორ განსხვავებულ პასუხს ტერორზე.
კოლონტაი ხაზს უსვამს კორუფციის ზრდას, ბურჟუაზიული კომფორტის და ბურჟუაზიული ქალურობის მაცდუნებლობას, პროლეტარი ქალებისა და მათ კლასობრივ და გენდერულ სოლიდარობაზე ფოკუსირებისგან განსხვავებით. ვასილისა მალიგინას კონტრპოზიცია ნინასთან, მისი ქმრის მეგობარ/საყვარელ ქალთან, წარმოადგენს როგორც სხეულის ენის, ასევე, იდეურ-პოლიტიკური პოზიციების შედარებას. სოფიას და მთლიანად რომანის ევოლუცია ჩუკოვსკაიას ხელში ერთგვარი გამოწვევაა სოციალისტური რეალისტური რომანის სტრუქტურის წინააღმდეგ. საბჭოთა ისტორიის სხვადასხვა პერიოდში მოღვაწე ეს ავტორები აფასებენ რეალობას და ეჭვქვეშ აყენებენ მწერალთა ყრილობის მიერ შემოთავაზებულ მტკიცე რწმენასა და მისგან მომდინარე კულტურულ პოლიტიკას.